Hej alla företagare som driver e-handel därute!
Jag hoppas ni har en fantastisk dag och att era företag går som tåget.
Idag tänkte jag prata om något som kan göra era verksamheter ännu starkare – nämligen skillnaden mellan SEO och SEM.
Först och främst, vad är skillnaden mellan SEO och SEM?
SEO, eller sökmotoroptimering, handlar om att optimera din hemsida och dess innehåll för att ranka högre på sökmotorer.
Det handlar om att använda rätt sökord, ha relevant innehåll, snabba laddningstider och mycket mer. SEM, eller sökmotormarknadsföring, innefattar både betalda och organiska sökresultat.
Det handlar om att använda betalda annonser för att öka din synlighet på sökmotorer, samtidigt som du fortsätter att optimera din hemsida för organiskt sök.
Så, varför behöver du båda?
Enkelt sagt, eftersom de båda fyller olika syften och kan arbeta tillsammans för att ge dig bästa möjliga resultat. Det kan vara svårt att veta skillnaden mellan SEO och SEM, här kommer en förklaring som förtydligar skillnaden mellan dem;
Skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO hjälper dig att ranka högre på sökmotorer och locka till dig organisk trafik, medan SEM ger dig omedelbar synlighet och kan hjälpa dig att nå ut till en bredare publik.
Skillnaden mellan SEO och SEM är också att du arbetar med On-Page- och Off-page SEO, såsom internlänkningar, URL:er och omdömen.
Och nu till det riktigt roliga – varför du behöver Zmart Webb & Reklam för att hjälpa dig med SEO och SEM!
Vi är experter på att hjälpa företag att öka sin synlighet på sökmotorer och få mer trafik till sina hemsidor. Vi arbetar med en skräddarsydd strategi för varje företag, och vi är stolta över att kunna leverera fantastiska resultat.
Så vad väntar du på?
Om du vill ta din e-handelsverksamhet till nästa nivå, behöver du SEO och SEM, och du behöver Zmart Webb & Reklam. Kontakta oss idag för att lära dig mer om hur vi kan hjälpa dig att få mer trafik, fler kunder och högre försäljning!
Vanliga frågor om SEO och SEM
Vad är SEO och vilka typer av SEO finns det?
SEO är en metod där du gör din hemsida mer synlig för sökmotorer. Det finns tre olika sorters SEO du kan arbeta med: On-Page SEO, Off-Page SEO och teknisk SEO.
Vad är skillnaden mellan On-Page-, Off-Page- och teknisk SEO?
On-page SEO är SEO som genomförs på hemsidan för att öka organisk trafik till den. Exempel på On-page SEO är internlänkning, innehåll och sidtitel och metabeskrivning.
Off-page SEO är SEO som genomförs utanför hemsidan och påverkar ens synlighet i sökmotorer samt trovärdighet. Vanliga exempel på Off-page SEO gästbloggande, backlinks och marknadsföring på sociala medier.
Teknisk SEO är SEO där du optimerar hemsidans tekniska struktur för att förbättra din position på sökresultaten. Exempel på teknisk SEO är sidladdningshastighet, hemsidans navigering och mobilvänlighet.
Vad är SEM?
SEM (Sökmotormarknadsföring) innebär att du använder dig av betalda annonser och köper trafik från sökmotorer för att dina produkter eller tjänster ska synas väl i sökresultaten.
Hur skriver man en bra SEO-text?
Några saker du kan tänka på för att skriva en bra SEO-text är följande:
Fokusera på enbart ett sökord/text
Se till att texten är användarvänlig och lättläst, använd gärna underrubriker för att dela upp texten.
Undvik ”Keyword stuffing”, ha inte med ditt sökord eller fras för många gånger så att texten blir onaturlig då det kan leda till sämre positionering hos sökresultaten.
Skriv gärna en längre text som går djupt in på ett ämne då sökmotorer värderar sådana texter högre i sökresultaten.
Om du vill ha råd och stöttning kring att skriva en bra SEO-text, kan vi alltid hjälpa dig med din SEO.
Vad kan jag göra som nästa steg om jag fortfarande tycker att skillnaden mellan SEO och SEM är svår att förstå?
Om du fortfarande tycker att skillnaden mellan SEO och SEM är svår att förstå, kom ihåg att du kan alltid höra av dig till oss på Zmart för råd och stöttning.
0 kommentarer