Senaste nyheterna

Hashtaggar

jan 26, 2023

Hashtaggar är ett effektivt sätt att nå en bredare publik och öka synligheten för ditt innehåll på sociala medier.

Men det är viktigt att använda dem på rätt sätt för att få bästa möjliga resultat.

Vad är en hashtag?

En hashtag är ett ord eller siffra som inleds med #-tecknet på ett inlägg eller video. Med hjälp av det tecknet blir ordet eller sifforna klickbara och genom att klicka på dem, kan du se alla inlägg där den specifika hashtaggen är använd. Syftet med hashtaggar är att organisera liknande innehåll med varandra för att hjälpa folk att hitta det innehåll som de är intresserade av. För företag kan det vara viktigt att använda hashtaggar för att nå sin målgrupp och bygga upp en gemenskap kring den målgruppen.

Varför ska du använda hashtaggar?

Ökar engagemang – De gör att du kan attrahera en större målgrupp och öka räckvidden av dina inlägg.

Gör att ditt förelägg blir lättare att hitta – Hashtaggar låter dig kategorisera ditt innehåll så att den som är intresserad i det specifika ämnet lätt kan hitta det, vilket ökar varumärkeskännedomen kring ditt företag.

Ger extra kontext till dina inlägg – De binder dina inlägg till specifika ämnen eller teman, vilket gör det enklare för din målgrupp att förstå och relatera till ditt innehåll.

Tips kring att använda hashtags:

Först och främst är det viktigt att välja relevanta hashtags som relaterar till ditt innehåll och ditt varumärke. Det är ingen idé att använda hashtaggar som inte har något samband med det du delar, eftersom det inte kommer att hjälpa dig att nå din målgrupp.

Det är också viktigt att undvika att använda för många hashtaggar, eftersom det kan verka oseriöst och distrahera från ditt innehåll.

En annan viktig aspekt av att använda hashtaggar är att vara specifik. Det kan vara lätt att använda allmänna hashtags, men det är viktigt att tänka på att ju mer specifik en hashtag är, desto mer sannolikt är det att det kommer att nå rätt målgrupp. Detta kan innebära att använda lokala eller branschspecifika hashtags.

Hashtaggar ska också vara aktiva, det vill säga att du inte vill använda hashtags som inte längre används.

Du kan också välja att ”gömma” hashtags, exempelvis genom att publicera de i kommentarsfältet, för att undvika att de tar för mycket uppmärksamhet från ditt innehåll.

Det är också viktigt att tänka på när man använder hashtaggar att det är bäst att använda dem när det är relevant för det innehållet du delar, så att det verkar mer naturligt och inte som om det bara är ett sätt att få mer synlighet.

Kom ihåg att också analysera och spåra hur dina hashtags presterar och mät exempelvis deras popularitet, spridning och interaktioner kontinuerligt.

Vilka plattformar kan du använda hashtags till?

Instagram – Plattformen rekommenderar att du endast använder 3-5 hashtaggar i ett inlägg.

Facebook – Plattformen rekommenderar att du endast använder 1-2 hashtags i ett inlägg.

Tiktok – Plattformen rekommenderar att du inte använder hashtaggen #ForYoupage eller liknande.

Twitter – Använd helst gemenskapsfokuserade hashtaggar, exempelvis #events eller #konferens.

Youtube – Använd 1-2 hashtags i titeln.

Pinterest – Säsongsbetonade hashtags kan gynna dig då många användare på plattformen sparar pins som inspiration för olika årstider.

SEO-anpassade blogginlägg kan också dra nytta av att använda hashtaggar (etiketter).
Genom att inkludera relevanta hashtaggar, även kallade etiketter i vissa publiceringssystem, i din bloggpost kan du öka dess synlighet på sökmotorer och nå en bredare publik. Det är också viktigt att inkludera hashtaggar/etiketter i dina meta-taggar och bildtitlar för att hjälpa till att optimera din bloggpost för sökmotorer.

Så, slutligen, för att använda hashtaggar på bästa sätt, välj relevanta och specifika hashtags, undvik att använda för många, använd dem när det är relevant för innehållet och använd dem i din SEO-anpassade blogginlägg för att öka synligheten.

Hör av dig till oss för att få ut det mesta av din synlighet på sociala medier. Be Zmart.

9 bästa tipsen för bättre e-handel

Att driva en e-handel handlar om mer än att sälja produkter – det handlar om kundupplevelse. Genom smarta strategier kan du öka konverteringen och bygga lojala kunder.

Digital byrå – så hjälper de företag att växa

En digital byrå erbjuder tjänster som SEO, annonsering, sociala medier och webbdesign för att hjälpa företag att nå sina digitala mål. Genom strategisk planering och datadriven marknadsföring kan du maximera din tillväxt.

0 kommentarer

Skicka en kommentar