Vikten av en stark visuell identitet för ditt företag och grafisk formgivning
För att skapa en framgångsrik kommunikation med era kunder är det viktigt att tänka igenom er grafiska formgivning.
Genom en väl genomtänkt design kan ni spegla ert företag och fånga era kunders uppmärksamhet.
Tänk på att er logotyp är företagets ansikte och er grafiska identitet är hela kostymen.
En väl genomtänkt grafisk formgivning har stor betydelse för hur era kunder uppfattar ert företag.
Det är inte bara vad ni säger som är viktigt, utan också hur ni säger det.
Med rätt utseende i er kommunikation kommer ert budskap fram bättre.
Genom att skapa en grafisk formgivning som särskiljer er från konkurrenterna blir det också lättare att komma ihåg just ert företag.
En grafisk identitet omfattar vanligtvis färgval, typografi, bildspråk m.m. för att skapa en komplett helhet.
För att säkerställa att den grafiska identiteten efterlevs är det en bra idé att ta fram en grafisk manual.
I manualen beskrivs alla grafiska riktlinjer som tryckare och skyltmakare behöver för att skapa material enligt den grafiska identiteten.
Det är också viktigt att tänka på att den grafiska formgivningen ska vara lättförståelig och användarvänlig för att locka till er nya kunder.
För att skapa en stark visuell identitet kan det vara bra att göra ett gediget förarbete genom att ta fram en varumärkesplattform innan ni börjar arbeta med den grafiska identiteten.
En varumärkesplattform är en beskrivning av ert företags kärnvärden, målgrupp, konkurrenter m.m.
Detta ger er en tydligare bild av vad som behöver framhävas i er grafiska formgivning för att spegla ert företag på bästa möjliga sätt.
Sammanfattningsvis är det viktigt att tänka igenom er grafiska formgivning för att skapa en stark visuell identitet som speglar ert företag på ett positivt sätt.
Genom att ta fram en grafisk manual och en varumärkesplattform kan ni säkerställa att den grafiska identiteten efterlevs och att ni kommunicerar på ett enhetligt sätt med era kunder.
Zmart Webb & Reklam är er naturliga samarbetspartner när det gäller grafisk formgivning. Vi ser era möjligheter.
Vanliga frågor om grafisk formgivning
Vad innebär grafisk formgivning?
Grafisk formgivning handlar om användandet av exempelvis typsnitt, logotyper och färger i trycksaker eller på digitala medier.
Vilka arbetsuppgifter har en grafisk formgivare?
Som grafisk formgivare har man ansvaret för hur en trycksak, hemsida eller digitala medier ska se ut. Oftast får du i uppdrag att ge en produkt en ny form, typsnitt, färg, bilder eller logotyper. Du kan arbeta inom många olika områden, exempelvis med traditionella trycksaker såsom böcker, förpackningar eller etiketter eller med hemsidor.
Vad är en grafisk profil och vad kan den innehålla?
En grafisk profil är samlad information om hur ditt företag ska framställas visuellt. Den kan exempelvis bestå av en grafisk manual, en manual som beskriver hur du ska använda färger, logotyper, typsnitt och andra grafiska beståndsdelar för att ditt företag ska kunna skapa ett igenkännbart utseende som håller en röd tråd.
Vilka är de fem typiska beståndsdelarna i en grafisk manual?
De fem typiska beståndsdelarna i en grafisk manual är följande:
Logotyp – Här beskriver du de riktlinjer som du ska följa kring exempelvis logotypens placering, storlek och hantering så att alla som ska använda sig av loggan vet hur den ska användas och appliceras.
Grafiska element – Ta fram en sammanställning kring när ni kan använda er av exempelvis symboler för att underlätta förståelsen av ert budskap.
Färger – Här sammanställer du olika färgkoder för bakgrundsfärger samt primär- och sekundära färger så alla följer samma ström.
Bilder – Här bestämmer du vilka sorts känslor du vill väcka med det visuella bildspråket.
Typografi – Här tar du fram restriktioner kring er typografi, såsom typsnitt, hur ni ska organisera text eller justera textavstånd.
0 kommentarer