Svenskarnas användning av sociala medier 2023
Idag den 10 oktober 2023 släpptes rapporten ”Svenskarna och internet 2023” av Internetstiftelsen. Vi har fokuserat på delen om sociala medier och här kommer en sammanfattning.
Vi på Zmart Webb & Reklam brinner för sociala medier och följer ständigt med på hur trender och användningsmönster förändras. Låt oss dyka ner i hur svenskarna har navigerat genom sociala medier under 2023!
TikTok Tar Ledningen: Största Tillväxten i Användare 2023
TikTok visar på mest tillväxt med en ökning från 20% till 24% under 2023. På uppgång ser vi även Twitter, Roblox, Reddit och Flashback. Däremot ser Facebook en nedgång, framför allt bland 60- och 80-talister.
Generationsskillnader: Olika Topp 3 Sociala Medier Beroende på Årtionde
Beroende på när du är född kan dina topp 3 sociala medier skilja sig avsevärt. Medan 1900-talister har YouTube, Facebook och Instagram som favoriter, så domineras 2000-talisters topplista av YouTube, Snapchat, TikTok och Roblox.
Sociala Plattformar på Uppgång: Twitter och Be Real i Fokus
Intressant att notera: Twitter är populärast bland 90-talister, särskilt män, medan Be Real börjar få fotfäste, framför allt bland kvinnor födda på 00-talet.
Pensionärers Favoriter: Facebook Står Starkt
När det gäller pensionärer står Facebook som den obestridda favoriten, följt av Instagram och YouTube.
Användningsorsaker: Underhållning vs. Socialt Umgänge
Anledningen till att vi scrollar? För att bli underhållna och fördriva tiden. Men medan pensionärer gärna gratulerar vänner på födelsedagen via dessa plattformar, ser yngre generationer till sociala medier som Snapchat för att hänga med vänner.
Skolbarns Trender: YouTube Dominerar men TikTok Följer Snabbt Efter
Trenden i skolåldern visar att YouTube regerar överlägset bland alla åldersgrupper, men TikTok når sin topp bland högstadieungdomar med hela 81%! Däremot verkar Facebook och Instagram minska i popularitet bland gymnasieungdomar.
Internetanvändare vs. Sociala Medier: 6% Står Utanför Den Sociala Sfären
Slutligen, medan majoriteten av internetanvändare även är aktiva på sociala medier, väljer 6% att helt avstå – oftast är det pensionärer som finner dem ointressanta eller för krångliga.
Som alltid är det fascinerande att se hur digitala trender utvecklas. Håll dig uppdaterad med oss på Zmart Webb & Reklam för mer insikter om den digitala världen!
0 kommentarer