Senaste nyheterna

Digital kommunikation för små företag

feb 7, 2023

Här är lite statistik om digital kommunikation för små företag

Cirka 85% av små företag använder någon form av digitala kommunikationsverktyg, såsom e-post, sociala medier och direktmeddelanden, för att kommunicera med sina kunder och anställda.

Mest populära digitala kommunikationskanaler
Enligt en undersökning är de mest populära digitala kommunikationskanalerna bland små företag:

  • e-post (95%)
  • sociala medier (81%)
  • direktmeddelanden (70%).

Fördelar med digital kommunikation
Små företag rapporterar följande som de främsta fördelarna med att använda digitala kommunikationsverktyg:

  • ökad effektivitet (65%)
  • förbättrade kundrelationer (53%)
  • kostnadsbesparingar (49%).

Utmaningar med digital kommunikation
De vanligaste utmaningarna som små företag ställs inför i sin användning av digitala kommunikationsverktyg är:

  • oron för integritet och säkerheten (35%)
  • bristande tekniska kunskaper (32%)
  • svårigheter att integrera nya verktyg med befintliga system (29%).

Vikten av digital kommunikation
Majoriteten av små företag (81%) anser att det är extremt eller mycket viktigt för deras verksamhet.

Påverkan av digital kommunikation på försäljningen:
Användningen av digitala kommunikationsverktyg har en positiv påverkan på försäljningen för små företag, med 40% som rapporterar en ökning av försäljningen på grund av deras användning av dessa verktyg.

Behöver du stöd och hjälp med din digitala kommunikation?
Ta kontakt med oss på Zmart för att göra rätt från början.

Don ́t miss the opportunity. Be Zmart.

Vanliga frågor om digital kommunikation för små företag:

Vad innebär digital kommunikation?

Digital kommunikation är överförande av data, information eller meddelanden via elektroniska enheter och digitaliserade kanaler, exempelvis internet, mobiltelefoner och sociala medier.

Varför är det viktigt med digital kommunikation för små företag?

Digital kommunikation är viktigt för små företag då det effektiviserar kommunikationen mellan företaget och målgruppen. Du kan nå rätt målgrupp både lokalt och globalt på kort tid och tillåter också användare att interagera med ditt innehåll på ett helt annat sätt.

Hur kan små företag arbeta med digital kommunikation?

Några exempel på hur små företag kan arbeta med det är att skapa engagerande och användarvänligt innehåll, marknadsföra tjänster eller produkter via olika kanaler eller att införskaffa en chatbott som kan svara på de vanligaste frågorna besökare har. Om du känner att du behöver stöttning och hjälp med din digitala kommunikation, finns vi på Zmart alltid till hands.

Vilka är de vanligaste kanaler man använder sig av?

Precis som statistiken visar ovan, är oftast e-post, sociala medier och direktmeddelanden de mest effektiva kommunikationskanaler. Om du vill effektivisera din digitala närvaro ännu mer, kan du exempelvis testa om liveshopping på sociala medier kan vara aktuellt då det möjliggör att du kan visa upp dina produkter på ett interaktivt sätt och att din målgrupp lätt kan interagera med ditt innehåll eller hashtags så att ditt innehåll kategoriseras och lätt kan hittas av din målgrupp.

Ska jag verkligen våga satsa på digital kommunikation trots de utmaningar det kan innebära?

Ja, trots utmaningar som kan finnas med det väger fördelarna mycket tyngre. Numera krävs det att man satsar på digitala kommunikationsstrategier för att företaget ska hänga med i det digitaliserade samhälle och nå framgång. Genom att våga satsa kan det bidra till ökad försäljning, större möjlighet att nå ut till din målgrupp, minskade kostnader och effektivitet inom verksamheten. Vi på Zmart finns till hands och är endast ett klick eller samtal bort om du känner dig osäker kring din digitala kommunikationsstrategi.

Vad arbetar en digital kommunikatör med?

En digital kommunikatör har många arbetsuppgifter och de kan bestå av följande:

Skapa innehåll, till exempel skriva blogginlägg eller inlägg på sociala medier samt skapa och skicka ut nyhetsbrev.

Hantera sociala mediekanaler och schemalägga inlägg, svara på kommentarer och interagera med följare.

Arbeta med SEO och betalda sökannonser (SEM)

Analysera och rapportera resultat och insikter man fått från analysen.

Leda projekt och samarbeta med olika avdelningar eller samarbetspartners.

9 bästa tipsen för bättre e-handel

Att driva en e-handel handlar om mer än att sälja produkter – det handlar om kundupplevelse. Genom smarta strategier kan du öka konverteringen och bygga lojala kunder.

Digital byrå – så hjälper de företag att växa

En digital byrå erbjuder tjänster som SEO, annonsering, sociala medier och webbdesign för att hjälpa företag att nå sina digitala mål. Genom strategisk planering och datadriven marknadsföring kan du maximera din tillväxt.

0 kommentarer

Skicka en kommentar